Menu Sluiten

Heeft u klachten?

Neem dan eerst contact op met de directie. Het is zeer waarschijnlijk dat de directie uw klacht direct kan behandelen en actie kan ondernemen. Indien u niet tot een overeenstemming kunt komen, kunt u de klacht melden via: www.klachtenregeling.nl/ik-heb-een-klacht/  of via info@klachtenregeling.nl

> PDF Klachtenreglement geschillen instantie.

Hoe u een klacht in kunt dienen en wat er daarna ondermeer volgt, leest u in de onderstaande artikelen uit het Reglement Geschilleninstantie Kleinschalige Zorgaanbieders.

Artikel 4 Het aanhangig maken van een geschil

  1. Ten behoeve van het voorleggen van een Geschil aan de Geschilleninstantie stelt de Geschilleninstantie een door Klager in te vullen vragenformulier ter beschikking. (klik hierboven voor dit vragenformulier)
  2. Het vragenformulier kan zowel per post als digitaal worden ingediend.
  3. Bij het aanhangig maken van het Geschil dient Klager schriftelijk kenbaar te maken dat hij de instemt met deze regeling en de Uitspraak van de Geschilleninstantie als bindend aanvaardt.
  4. Klager dient ermee in te stemmen dat de Zorgaanbieder alle naar het oordeel van de Zorgaanbieder relevante gegevens, inclusief medische en paramedische behandelgegevens, aan de Geschilleninstantie verstrekt voor de behandeling van het Geschil.
  5. De Geschilleninstantie kan vanaf het indienen van het Geschil tot het moment van de behandeling aan Partijen verzoeken nadere informatie, bescheiden of kopieën te verstrekken. Dit wordt – tenzij de aard van de gegevens daartoe niet geschikt zijn (zoals een kopie van de ID-bewijs) – op zodanig moment aan de wederpartij verschaft dat er gelegenheid is hierop te reageren alvorens de Geschilleninstantie (mede) hierover een beslissing neemt.
  6. Naast Cliënt kan een Geschil worden voorgelegd door een nabestaande van een overleden Cliënt en door een vertegenwoordiger van de Cliënt, waaronder tevens wordt verstaan een persoon die door de Zorgaanbieder ten onrechte niet als vertegenwoordiger is aangemerkt. Een Geschil kan daarnaast worden voorgelegd door een stichting of vereniging met volledige rechtsbevoegdheid, mits een belang in het geding is dat de stichting of vereniging volgens haar statuten behartigd.
  7. De ambtelijk secretaris van de Geschilleninstantie informeert partijen over de procedure.

Artikel 7 De behandeling van Geschillen

  1. De Voorzitter bepaalt op grond van de aard van het Geschil of deze enkelvoudig of meervoudig behandeld zal worden. Hij let daarbij onder meer op de voor de behandeling vereiste deskundigheid en of al eerder uitspraken over de in de Klacht voorgelegde vragen gedaan zijn. 
  2. Indien de Voorzitter van mening is dat een Geschil enkelvoudig kan worden behandeld, wordt daartoe pas overgegaan nadat Partijen in de gelegenheid zijn gesteld zich hierover uit te laten. 
  3. De Voorzitter wijst, bij een meervoudige behandeling van de zaak, de leden aan die aan de behandeling van het Geschil deelnemen. 
  4. Aan de meervoudige behandeling nemen een oneven aantal leden deel, onder wie de Voorzitter of een door hem aangewezen Vicevoorzitter of ander lid dat aan de eisen voor benoeming tot Voorzitter voldoet. Aan de meervoudige behandeling nemen daarnaast deel een of meer leden benoemd op voordracht van het Bestuur, na verkregen goedkeuring van de aangesloten organisatie van Zorgaanbieders waartoe degene behoort tegen wie het Geschil aanhangig is, en een of meer leden benoemd na goedkeuring van de Cliënten- of patiëntenorganisatie(s). De organisaties van Zorgaanbieders en Cliënten- of patiëntenorganisatie(s) zullen met een gelijk aantal leden zitting nemen.
  5. De enkelvoudige behandeling van een Geschil geschiedt door de Voorzitter of een Vicevoorzitter of een door de Voorzitter aangewezen lid van de Geschilleninstantie die geen Vicevoorzitter is. De behandelaar dient een meester in de rechten te zijn met kennis en ervaring ten aanzien van het civiele recht, geschilbeslechting en gezondheidsrecht. 
  6. De Geschilleninstantie kan besluiten de behandeling van een Geschil niet voort te zetten, indien zij van oordeel is dat het onderwerp van Geschil aan een onderzoek van een deskundige dient te worden onderworpen en Klager zijn medewerking aan het onderzoek weigert of anderszins het onderzoek naar het oordeel van de Geschilleninstantie niet mogelijk is. 
  7. De Geschilleninstantie stelt de Zorgaanbieder schriftelijk in kennis van het in behandeling nemen van het Geschil en stelt de Zorgaanbieder gedurende één maand in de gelegenheid zijn standpunt over het geschil schriftelijk aan de Geschilleninstantie kenbaar te maken.
  8. Geschilleninstantie kan de termijn van één maand in uitzonderingsgevallen gemotiveerd bekorten of verlengen, mits Partijen daarmee niet in hun belangen worden geschaad. De Geschilleninstantie zal de Zorgaanbieder daarvan in kennis te stellen. 
  9. Het in het lid 6 bedoelde standpunt wordt door de Geschilleninstantie in afschrift aan de Klager gezonden, die daarop binnen twee weken schriftelijk een weerwoord bij de Geschilleninstantie kan indienen. Een afschrift daarvan wordt aan de Zorgaanbieder toegezonden. De Geschilleninstantie kan de termijn van twee weken gemotiveerd bekorten of verlengen. 
  10. Partijen hebben het recht zich op eigen kosten bij de behandeling van een Geschil door derden te laten bijstaan of vertegenwoordigen. 
  11. Indien de Geschilleninstantie dit nodig acht of indien één of beide Partij(en) hiertoe de wens te kennen geven, worden zij opgeroepen teneinde mondeling in een hoorzitting te worden gehoord. De Geschilleninstantie stelt plaats, dag en uur vast en stelt Partijen daarvan op de hoogte.
  12. Mondelinge behandelingen vinden plaats in de regio van Klager en op een locatie die goed bereikbaar en toegankelijk is voor Partijen, waarbij in voorkomende gevallen rekening zal worden gehouden met eventuele beperkingen die daarop van invloed zijn. Indien noodzakelijk zal de behandeling plaatsvinden bij Klager thuis. 
  13. De Geschilleninstantie stelt vragen om van beide partijen de standpunten helder te krijgen. 
  14. Partijen kunnen getuigen of deskundigen meenemen en doen horen, tenzij een goede procesorde zich daartegen verzet. De namen en adressen dienen uiterlijk twee weken voor de zitting van de Geschilleninstantie aan haar te zijn opgegeven en worden uiterlijk één week voor de zitting door de Geschilleninstantie aan de wederpartij ter kennis gebracht. 
  15. De Geschilleninstantie kan indien zij dat noodzakelijk acht zelf inlichtingen inwinnen, onder meer door het horen van getuigen of deskundigen, door het instellen van een onderzoek of door het doen instellen van een onderzoek door één of meer door haar aan te wijzen deskundigen. De Geschilleninstantie geeft daarvan kennis aan Partijen. 
  16. De Geschilleninstantie verstrekt een afschrift van het deskundigenrapport aan Partijen, die daarop binnen twee weken schriftelijk bij de Geschilleninstantie kunnen reageren. De Geschilleninstantie kan de termijn van twee weken alleen in uitzonderingsgevallen gemotiveerd bekorten of verlengen mits Partijen hierdoor niet in hun belangen worden geschaad
  17. Indien het Geschil wordt ingetrokken, wordt de behandeling daarvan gestaakt. 

Artikel 8 Versnelde en vereenvoudigde behandeling

  1. Als het op grond van de (inhoud van de) Klacht zeer aannemelijk lijkt dat de Klacht kennelijk ongegrond of dat Klager kennelijk niet-ontvankelijk is, wordt het Geschil in een vereenvoudigde procedure behandeld door een enkelvoudige kamer van de Geschilleninstantie. 
  2. Als de Zorgaanbieder niet slechts heeft verwezen naar het standpunt dat zij in de Klachtprocedure heeft ingenomen, krijgt Klager de gelegenheid op het verweer van de Zorgaanbieder te reageren. 
  3. Op de vereenvoudigde procedure zijn de bepalingen over de Uitspraak van de Geschilleninstantie van toepassing. 
  4. Een uitspraak in een vereenvoudigde procedure is niet bindend en staat behandeling van de zaak door de gewone rechter niet in de weg. 
  5. In de uitspraak wordt vermeld dat zij met toepassing van de vereenvoudigde procedure is gedaan. 

Artikel 9 De Uitspraak

  1. De Geschilleninstantie komt uiterlijk binnen zes maanden na voorlegging van het Geschil tot een Uitspraak. 
  2. Op verzoek van (één van) Partijen, en indien uit de aard van het Geschil en de daarbij betrokken belangen van (één van) Partijen) blijkt dat de termijn van lid 1 niet kan worden afgewacht, zal de Geschilleninstantie op zo kort mogelijke termijn Uitspraak doen. Partijen zullen worden geïnformeerd over het besluit van de Geschilleninstantie naar aanleiding van het verzoek. 
  3. De Geschilleninstantie beslist met inachtneming van de regels van Nederlands recht en de al dan niet tussen Partijen gesloten (zorgverlenings-)overeenkomst. De Geschilleninstantie beslist met meerderheid van stemmen.
  4. De Uitspraak wordt door de voorzitter ondertekend en schriftelijk en gelijktijdig aan Partijen medegedeeld
  5. De Uitspraak bevat, naast de beslissing, in elk geval: de namen van de leden van de Geschilleninstantie en door wie zij zijn voorgedragen; de namen van dd woon- c.q. vestigingsplaatsen van Partijen; de dagtekening van de Uitspraak; de gronden voor de gegeven beslissing; uitspraken worden geanonimiseerd elektronisch openbaar gemaakt via de website van de Geschilleninstantie
  6. De Geschilleninstantie doet uitspraak over haar bevoegdheid, de ontvankelijkheid van Partijen en het geheel of gedeeltelijk (on)gegrond zijn van het Geschil. 
  7. De Geschilleninstantie kan voorts de navolgende beslissingen nemen: een door de Zorgaanbieder te betalen (schade)vergoeding vaststellen met een maximum van € 25.000,=, te vermeerderen met de wettelijke rente over de schadevergoeding en, indien van toepassing, het in rekening gebrachte griffierecht, waarbij de rente en het griffierecht niet van invloed zijn op de hoogte van de maximum schadevergoeding; een betalingsverplichting vaststellen; alsmede iedere andere beslissing, die zij redelijk en billijk acht ter beëindiging van het geschil. 
  8. De Geschilleninstantie kan de oplossing, die door de Zorgaanbieder aan Klager voorgesteld werd voordat deze het Geschil bij de Geschilleninstantie aanhangig maakte maar die door Klager niet werd geaccepteerd, overnemen en bindend in haar Uitspraak opleggen onder ongegrondverklaring van de Klacht. 
  9. Indien de Partijen bij de mondelinge behandeling tot een schikking komen, zal de Geschilleninstantie de inhoud daarvan in de vorm van een door Partijen te ondertekenen vaststellingsovereenkomst vastleggen. 
  10. Van de vaststellingsovereenkomst op grond van lid 9 maakt deel uit de vermelding dat de indiener, in verband met de getroffen schikking, het geschil intrekt.